Πέμπτη, Σεπτεμβρίου 07, 2006

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ

Αρχικά το ζήτημα της αξιολόγησης θα ήταν καλό να εξεταστεί από θεωρητικής και ιδεολογικής άποψης . Εμείς θεωρούμε ότι στην ιστορία των κοινωνιών η αξιολόγηση ως έννοια έχει παίξει σοβαρότατο ρόλο άλλοτε συνδέθηκε με την ανάπτυξη , άλλοτε με την απόλυτη παρακμή .

Αυτό το γεγονός έχει και την περισσότερη σημασία για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε ως πολιτική έννοια την αξιολόγηση αφού είναι εμφανές ότι ως διαδικασία μπορεί να βρει εφαρμογή σε τελείως διαφορετικά αξιακά συστήματα . Παρ’ όλα αυτά δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς το γεγονός ότι η αξιολόγηση ως προσωπική διαδικασία εφαρμόζεται καθημερινά από τον καθένα μας και συνεπώς η κοινωνική ζωή των ανθρώπων είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αξιολόγηση ως προς ένα τυχαίο αξιακό σύστημα .

Αν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε το θέμα πιο αυστηρά πολιτικά θα δούμε πως η αξιολόγηση ως σύστημα βασισμένο στις αξίες τις ισότητας και της δημοκρατίας απετέλεσε βασικό στοιχείο της σοσιαλδημοκρατικής και σοσιαλιστικής θεωρίας. Αρχικά λοιπόν δεχόμαστε την αξιολόγηση ως ιδέα που βασισμένη πάνω σε συγκεκριμένες αρχές θα μπορούσε να βρει θετική πρακτική εφαρμογή στο χώρο του πανεπιστημίου.

Το σημαντικότερο ζήτημα για μας είναι ο χαρακτήρας και οι στόχοι ενός τέτοιου συστήματος αξιολόγησης καθώς και η μέθοδος εφαρμογής του. Υπάρχει ανάγκη για ένα συνολικό σχέδιο δράσης στο ελληνικό πανεπιστήμιο που μπορεί να βρει εφαρμογή μέσω της αξιολόγησης . Μιας αξιολόγησης με χαρακτήρα απογραφής και αποτύπωσης της υπάρχουσας κατάστασης στο επίπεδο των αναγκών των ιδρυμάτων και όχι με χαρακτήρα πιστοποίησης πτυχίων και κατάταξης σχολών.

Πιστεύουμε σε ένα σύστημα αξιολόγησης όλου του φάσματος της εκπαιδευτικής διαδικασίας από το επίπεδο των υποδομών έως και τις σχέσεις διδάσκοντα – διδασκομένου . Το πρίσμα κάτω από το οποίο πιστεύουμε πως πρέπει να εφαρμοστεί η αξιολόγηση είναι αυτό της εύρεσης των πραγματικών αναγκών των ιδρυμάτων και η άμεση κάλυψη τους με τελικό σκοπό να φτάσουν όλα τα ιδρύματα στο ίδιο επίπεδο.

Τελικός στόχος του συστήματος αυτού είναι η εξασφάλιση , η εξυγίανση και η επέκταση του Ενιαίου Δημόσιου και Δωρεάν χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Ο ρόλος των φοιτητών για μας θα πρέπει να είναι διακριτός , καθολικού χαρακτήρα και με καθοριστική σημασία για την εξαγωγή των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης . Απαιτούμε οι φοιτητές ως πλήρη μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας να έχουν το δικαίωμα να αξιολογούν την διδακτική διαδικασία ,τους καθηγητές τους τα συγγράμματά τους καθώς και την ποιότητα της παρεχόμενης φοιτητικής μέριμνας .

Φυσικά για εμάς εννοείται ότι για να δεχθούμε την αξιολόγηση ακόμη και με τους παραπάνω όρους πρέπει πρώτα να διασφαλιστεί ότι όλα τα παραπάνω θα αξιολογούνται με δημόσιο-οικονομικά και ακαδημαϊκά κριτήρια και όχι με ιδιωτικό-οικονομικά και κριτήρια αγοράς εργασίας , τα κριτήρια δηλαδή που προβάλλουν οι νεοφιλελεύθερες απόψεις. Δε ζητάμε μια αξιολόγηση που θα πιστοποιεί τις γνώσεις των φοιτητών με βάση τις ανάγκες της αγοράς εργασίας , δεν είναι στόχος μας η δημιουργία αναλώσιμου εργατικού δυναμικού , στόχος μας είναι η καλύτερη δυνατή εκπαίδευση επιστημόνων ικανών να απαντήσουν στις ανάγκες της κοινωνίας για εργασία και γνώση.

Απαιτούμε μια αξιολόγηση που θα κάνει πράξη τον εκσυγχρονισμό του πανεπιστημίου και θα υπηρετεί την γνώση και όχι την οικονομία της αγοράς , ζητάμε ένα σύστημα που θα εξυπηρετεί τον ενιαίο χαρακτήρα των ιδρυμάτων και όχι ένα σύστημα που θα έχει δέσμια τα πανεπιστήμια της χώρας.